ROZHOVOR s Alešem Najbrtem: Chtěli jsme především vystihnout atmosféru v Asklepionu

Čtvrtek 8. 12.
ROZHOVOR s Alešem Najbrtem: Chtěli jsme především vystihnout atmosféru v Asklepionu

Aleš Najbrt je přední český grafický designer. V roce 1994 s Pavlem Lvem založili Studio Najbrt, které charakterizuje především osobitý a hravý přístup k tvorbě. Studio dlouhodobě spolupracuje třeba s Mezinárodním filmovým festivalem Karlovy Vary. Před 11 lety vytvořilo také firemní identitu Asklepion, která stále velmi dobře funguje a vyniká mezi konkurencí.


Jste autorem loga a korporátní identity naší kliniky. Jak dlouho vám tenkrát trvalo stvořit panáčka Asklepion, najít barvy a písmo? Jaký byl ten proces?

Pracovali jsme na něm společně s Mikulášem Macháčkem a práce to pro nás byla příjemná, nakonec i díky tomu, že byla velmi pozitivně přijata. Šlo nám především o to, vystihnout atmosféru v Asklepionu a vyjádřit jeho zaměření na různé oblasti těla člověka. Chtěli jsme taky přispět k tomu, aby se lidé na klinice cítili příjemně a nebáli se doktorů. V tom se kolem nás za těch dvacet let hodně změnilo, ale i dnes mnohá zařízení vypadají, jako by nechtěla akceptovat sílu vlivu prostředí na stav svých zaměstnanců a pacientů nebo klientů. Vytvoření vašeho loga trvalo asi 6 týdnů.


Je těžké určit styl značce v oblasti jako estetická medicína, kde se předpokládají určité  cesty/klišé předem? Kdo zná vaši práci, ví, že pro vás není těžké udělat krok stranou.

Snažíme se klišé nepoužívat a hledat co nejvhodnější řešení pro konkrétní úkol. Znát kontext klienta a zároveň se jim nenechat limitovat je základním předpokladem naší práce.

Interiér kliniky je dílem studia Hippos. Jak blízce jste v Asklepionu spolupracovali s nimi?

Vždycky jsme rádi zapojeni do všech částí projektu. S Hippos jsme se vzájemně ovlivňovali především při přípravě interiérů a orientačního systému kliniky. Spolupráce s Hippos je pro nás přínosná, rádi se k nim vracíme a takové vztahy považujeme za důležité.


Vaše studio působí už 22 let, jak se proměnil za tu dobu grafický design v Čechách? Jistě do něj významně vstoupil online svět, jak to vnímáte?

Samozřejmě, že pracujeme mnohem více pro online prostředí. Spoluvytváříme weby a mobilní aplikace, ale základ naší práce se nemění. Stále jde o to zaujmout diváka. Přitáhnout ho k tématu a dotvářet a kultivovat prostředí, ve kterém se pohybujeme. S velkou částí výsledků naší práce se ještě léta sami setkáváme a chceme, aby fungovaly správně bez ohledu na to, jestli jsou digitální, nebo analogové.


Jsme klinika estetické medicíny, vy designér, a tak se jedna otázka přímo nabízí – jaká žena je pro vás krásná?

Ta, která věří tomu, že přirozené stárnutí je to nejkrásnější. Nechápu ženy, které si nechávají upravovat svůj vzhled, pokud to není nutné ze zdravotních důvodů. Jsou zákroky v plastické chirurgii, které chápu, ale určitě to nejsou ty, které mají ženy omlazovat. Uvědomuju si ale sílu společenského tlaku.

Je krása obecně v běžném životě důležitá nebo to není pro designéra rozhodující kategorie?

Není to pro mě rozhodující kategorie, ale důležitá určitě. Záleží taky co si pod slovem krása kdo představuje. Někdo to samé může vnímat jako stereotyp nebo krátkodobou normu. Ve studiu krásu hledáme hlavně v účelnosti. Snažíme se nezdobit zbytečně.
Martina Churáčková

Martina Churáčková

8. 12. 2016
zobrazit
profil
Sdílet na Facebooku

Sledujte náš blog ze světa estetické medicíny. Nepropásněte žhavé novinky!