Asklepion / Archiv Anews / 2008 / 14.07. – 20.07.2008 / Slunecný vitamín

Slunecný vitamín

Vedci prokázali, ze nízké hodnoty vitamínu D zvysují riziko úmrtí. Pred pár dny byla na toto téma zverejnena rozsáhlá studie v casopise Archives of Internal Medicine.

Neco mezi 50 az 60 procenty starsích dospelých na celém svete má v tele nedostatecné mnozství vitamínu D. Totéz platí i o lidech mladsích. Vitamín D muze nase telo získat pouze ze slunecního svitu nebo z potravinových doplnku. Jeho nedostatek zpusobuje poruchy imunitního systému, rakovinu nejruznejsích typu, kardiovaskulární choroby, vysoký krevní tlak a dalsí zdravotní komplikace. Nová studie navíc prokázala i prímé riziko úmrtí.
Pri výzkumu nasbíral tým doktora Haralda Dobninga z Lékarské univerzity v rakouském Grazu hodnoty vitamínu D ze vzorku více nez 3 300 pacientu. Behem více nez sedmi let pozorování z nich 737 zemrelo, 463 na kardiovaskulární onemocnení. Tým doktora Dobninga zjistil, ze vetsina z techto lidí mela nizsí hodnoty vitamínu D.
„Lidé by si meli uvedomit závaznost výsledku tohoto výzkumu a skutecne se zamerit na príjem vitamínu D,“ rekl profesor Robert U. Simpson z oddelení farmakologie na Michigenské univerzite, která se na tomto výzkumu nepodílela, v reakci na zverejnené výsledky z Rakouska.
Doktor Gregg C. Fonarow, profesor kardiologie na Kalifornské univerzite v Los Angeles, provádel podobné pruzkumy u vitamínu E a beta karotenu, ale prímou souvislost s úmrtím neprokázal.
Podle jiné studie zverejnené v Journal of Cardiovascular Pharmacology, hraje vitamín D významnou roli v prevenci srdecních selhání. Doktor Simpson z Michiganské univerzity pri pokusech na krysách prokázal, ze vitamín D dokáze úcinne zabránit srdecnímu selhání.

Zdroj: HealthDay

O významu vitamínu D jsme vás informovali jiz v minulém vydání Anews, clánek si prectete zde.

nahoru